Historiska ting

Är det okej att “låna” en annan kultur?

Det här är något som stötts och blötts många gånger tidigare, men jag känner att jag måste ventilera mina egna tankar kring det här.
I dagarna håller musikfestivalen Coachella på för fulla muggar i USA, och en artist som tagit publiken med storm är Beyoncé. Dels på grund av sin karisma som artist, men också på grund av sina starka ställningstaganden för svarta och för kvinnor.
Under framträdandet på Coachella bar Beyoncé bland annat en outfit som var direkt inspirerad av den fornegyptiska drottningen Nefertiti. Hon ska även släppa en vårkollektion, inspirerad av samma drottning.

Och kritiken har bokstavligen haglat in från alla möjliga håll!

 

 

Kan man överhuvudtaget “stjäla” en kultur?
Och ytterligare en fråga: Har dagens egyptier något slags tolkningsföreträde för en kultur och ett folk som sedan länge är borta?

Det enkla svaret på båda frågor skulle vara nej. Om man ska dra det hela till sin spets så har dagens egyptier inget som helst band till de antika egyptierna, förutom att de råkar bo på delar av samma geografiska yta…
Antikens egyptier som folk “försvann” ganska tidigt i historien på grund av erövringar från andra folkslag.
Då finns det heller ingen grund för att påstå att ens kultur blivit stulen, eller hur?

Och om man nu “stjäl” en kultur, vad är det som egentligen är själva stölden? Okej, vi vet att britterna, tyskarna och fransmännen har snott massor av antika föremål från andra kulturer under kolonialtiden, och ställt ut på sina museum. Så visst är det stöld av de fysiska föremålen i sig.
Men dessa herrar (för det var herrar!) gjorde inga försök att identifiera sig med de antika kulturerna som sådana. De såg bara häftiga och värdefulla saker som kunde generera pengar och status!
Här skulle @mixedcleopatra ovan haft en poäng, om det varit så att hon på något sätt varit besläktad med antikens egyptier eller varit en del av deras kultur. Men det är hon ju inte. Och det är ingen annan nu levande människa heller. De antika egyptiernas stordåd och monument finns kvar i form av historiska minnesmärken och gåtfulla platser. Men det är så långt ifrån en levande kultur man kan komma!

Så vad är det egentligen Beyoncé, i det här fallet, har stulit? Att inspireras av någon eller lyfta fram någon, oavsett vilken kultur hen kommer ifrån är inte synonymt med att stjäla. Och hennes outfit är ju långt ifrån lik den som Nefertiti bar, om man ska klyva hårstrån!
Är det kulturell appropriering att använda sig av sitt inflytande och sitt kändisskap för att uppmärksamma och identifiera sig med en kvinna som levde för 3300 år sedan?
Jag tycker inte det eftersom kulturen Nefertiti levde i inte finns kvar…
Det finns inga ättlingar till Nefertiti, ingen som kan hävda ensamrätt på hennes attribut och kulturella innebörd.

Nefertiti
Bild

Originalet.

 

Bild

Tjuven?

Vi i Skandinavien blir ju inte förolämpade om någon i Kina eller Australien klär sig som vikingar, eller hyllar Harald Hårfager.
Men om samma sak skulle ske med exempelvis samernas kultur så skulle man kanske kunna tala om kulturell appropriering, eftersom samerna och deras kultur lever kvar i allra högsta grad. Och då är det ju samerna själva som måste avgöra vart gränsen går…
Man kan inte ta åt sig äran för något man inte har någon koppling till. Svårare än så är det inte.
För i så fall måste det ju vara lika fel att dagens egyptier utnyttjar den antika egyptiska kulturen för att sälja souvenirer till turister..?

Även om jag inte är något fan av Beyoncé egentligen så måste jag ge henne rätt i det här fallet. Hon har inte stulit något, och hon sysslar inte med kulturell appropriering. Hon använder en historisk kvinna för att ge sken åt dagens kvinnor.

Men. För mig som är ganska insatt i fornegyptisk kultur så förefaller dock valet av just Nefertiti som rätt märkligt. Nefertiti var tveklöst en mäktig kvinna, men hon och hennes make Echnaton var illa ansedda redan under sin livstid. De raderade i stort sett den traditionella egyptiska gudavärlden för att istället införa dyrkan av en enda allsmäktig gud, Aton.
Men Echnatons och Nefertitis namn och livsverk förstördes ganska snabbt efter deras död, och egyptierna återgick till den gamla traditionen.

Så varför Beyoncé valt att inspireras av Nefertiti kan ju inte förklaras mer än av att hon ansågs vara väldigt estetiskt tilltalande, och de flesta känner till åtminstone lite om vem hon var. Ett mer rimligt val för att symbolisera kvinnokampen hade ju varit t.ex. drottning Hatshepsut… men det behöver vi inte hänga upp oss mer på!

Vad tycker ni? Borde det finnas gränser för vem som får lyfta fram vem, eller har vi alla samma rätt att tolka saker vi inte har några egentliga band till?

 

 

Until next time!

Loading Likes...

4 kommentarer

  • Angelica

    Alltså, jag är väl lite av åsikten att vi (i detta fallet vita eller svenska) inte ska ta oss tolkningsföreträde. Mer än så vill jag ärligt talat inte ge mig in i en sånhär diskussion, haha 🙂

    • Emma

      Nej, jag förstår vad du menar! Och visst är såna här saker svåra att ta ställning till, men jag kände att jag behövde få ur mig detta på något sätt… ^^

  • Matilda

    Det är en knepig fråga. Kulturella uttryck (mode, kläder, vanor, musik, mat…) är ju i princip alltid inspirerat av något. Vi hittar något vi gillar och inkorporerar det i något vi känner igen och så blir det något “nytt”. T.o.m. vikingarna gjorde det på sina resor, går det ju att hävda.
    Det som upprör i approprieringsdebatten är kanske mer när någon med mer makt tar något (t.ex. mönster, klädstil, boendestil) från de mer utsatta/utan makt/utan inflytande och gör det till en cool grej. Men där de som varit inspirationen sällan vinner på det (t.ex. i bekräftelse, inflytande…), utan upplever att någon annan “stjäl” för egen vinnings skull eller att de kulturella uttrycken romantiseras på ett felaktigt vis. Så uppfattar jag debatten i alla fall. I så fall torde problemet ligga i t.ex. klasstrukturer, men där nu de som kuvats uttrycker sin röst i t.ex. sociala medier. Vad som är rätt och fel beror ju helt på vem som tolkar och hur syftet varit… Och där går det säkert att hitta massor av olika perspektiv och tänkbara strukturer…

    • Emma

      Jovisst. Och hade det varit så att det gällde en kultur som lever än idag så hade detta definitivt kunnat vara ett fall av appropriering, där den ena parten tjänar på den andres bekostnad. Men nu finns det ju ingen som kan föra Nefertitis/fornegyptiernas talan, så då faller hela grejen med att “stjäla” eller utnyttja kulturen ganska platt…
      Och som du säger så är man ju alltid inspirerad av någon eller något när man skapar.
      Men jag har sett detta flera gånger förr, där man anklagar t.ex. designers och även forskare för att utnyttja den fornegyptiska kulturen för sin egen vinning, och jag tycker det blir så löjligt eftersom
      1: De som känner sig utnyttjade har ingen som helst koppling till kulturen, och
      2: De utnyttjar ju kulturen själva i allra högsta grad genom att sälja och exportera produkter som är kopierade från kulturen…

Kommentera